Ensemble

 

ENSEMBLE

 

BIOGRAPHY

This unusual Norwegian trio is doing interesting work off the beaten track. The unusual begins with the instrumentation ...and display considerable technical depth and breadth, as well as strong ensemble identity (Julian Cowley, The Wire).

POING is Rolf-Erik Nystrøm on saxophones, Frode Haltli on accordion and Håkon Thelin on double bass. They started playing together in 1999, and have since been one of the leading ensembles for contemporary music in Scandinavia. They have played in clubs and concert halls in most European countries, the US as well as in China and Japan, with more than 100 first performances.

The three musicians are among the world's top performers on their instruments, both as interpreters of notated music and improvisation. Their unique flexibility results in many untraditional commissions by composers and festivals that go beyond the usual interpretation, interaction and dissemination of contemporary music. For their work with contemporary music, POING were in 2009 awarded "Performer of the Year" by the Norwegian Society of Composers.

In 2003 POING released their first CD "Giants of Jazz". On this recording POING perform pieces by Maja Solveig Kjelstrup Ratkje, Eivind Buene, Øyvind Torvund and Knut-Olaf Sunde, in addition to an improvised track. The CD also contains a bonus video track with film and music by Nora Wjeck aka Lars Petter Hagen. "Planet POING" was released on Jazzaway Records in 2006 and the CD contains works by Maja Solveig Kjelstrup Ratkje, Sachiyo Tsurami, Lars Petter Hagen, Aki Asgeirsson and Jexper Holmen. In 2011 they released "Wach auf!" on Øra Fonogram, featuring Maja S. K. Ratkje on vocals. 2016 marks the release of two new CDs on Grappa Musikkforlag: "sur POING", with music by Richard Barrett and Helmut Oehring and an improvisation with legendary drummer Paul Lovens, plus "Kapital & Moral" with singer Maja S. K. Ratkje.

The trio collaborates regularly with musicians from around the world, with backgrounds in different styles – from folk and traditional, via popular music to experimental expressions. Among others, POING have collaborated with Swedish, Swiss, Nepali, Brazilian, American, Azerbaijani, Mongolian, Egyptian, Chinese, Japanese, Indian, Iranian, Mauritanian, Ivorian, Tanzanian, Irish, Faroese, Icelandic, Finnish, Peruvian, Brazilian, Baltic, Sami, Russian and Spanish musicians.

In 2011, POING were artistic directors of the Ultima Festival in Oslo, Scandinavias largest festival for contemporary music.

 

 

POING er et ensemble som består av Rolf-Erik Nystrøm - saxofon, Frode Haltli - akkordeon og Håkon Thelin - kontrabass.

 

Ensemblet ble initiert av Lars Petter Hagen i 1999, og ble i utgangspunktet startet for å presentere ny ung norsk samtidsmusikk. Dette er fortsatt en viktig del av POINGs virksomhet, selv om den nå også omfatter nære samarbeid med noen av verdens ledende komponister i alle generasjoner og over hele verden. POING har blitt nevnt som noen av de viktigste ambassadørene for samtidsmusikk ved at de siden starten har presentert musikken gjennom en kommuniserende og uformell konsertform, samtidig som de aldri kompromitterer på å gå i helt dybden av musikken og fremførelsens kvalitet. Dette ga POING Norsk Komponistforenings Årets Utøverpris 2009. De tre musikerne er blant verdens fremste utøvere på sine instrumenter, både som utøvere av notert musikk og som improvisatører. Dette gjør at POING også får utradisjonelle oppgaver av komponister og festivaler som går utover vanlig interpretasjon, samspill og formidling av samtidsmusikk. De har utviklet et meget tett samspill og en rik erfaring med mange forskjellige musikkstiler .

Siden oppstarten har POING urfremført mer enn 100 verk av europeiske, asiatiske og amerikanske komponister. Trioen samarbeider ofte helt fra starten med komponistene i komponeringsfasen, slik de f.eks. har gjort i sammarbeid med Michael Finnissy, Rolf Wallin, Terry Riley, Volker Heyn, Richard Barrett og Helmut Oehring. POING ga høsten 2003 ut sin første CD ”Giants of Jazz” på eget selskap. CD-en inneholder musikk av Maja Ratkje, Eivind Buene, Øyvind Torvund og Knut-Olaf Sunde, samt en improvisasjon. I 2006 lanserte de CD nummer to på Jazzaway Records: ”Planet POING”, med verker av Maja Solveig Kjelstrup Ratkje, Sachiyo Tsurami, Lars Petter Hagen, Aki Asgeirsson og Jexper Holmen. Ensemblets siste CD ”sur POING”, med musikk av Richard Barrett og Helmut Oehring og en improvisasjon med trommisen Paul Loven, gis ut på Grappa Musikkforlag i 2016.

 

POING har samarbeidet mye med sin egen generasjons komponister, og har et særlig samarbeid med komponist og sanger Maja S. K. Ratkje. I 15 år har POING og Maja Ratkje tolket og formidlet sanger knyttet til arbeiderbevegelsen og sosialismen gjennom sitt prosjekt ”Wach Auf!”. De har spilt konserter på natt til 1.mai i Oslo og i utlandet, og etter at de gav ut CDen med samme navn i 2011 har de også spilt konserter i samarbeid med lokale sosialistiske kor. I 2016 gir de ut oppfølgeren "Kapital & Moral" på Grappa Musikkforlag, med musikk og tekst av bl.a. Alf Prøysen, Rudolf Nilsen, John Lennon, Tom Waits og Kurt Weill/Bertold Brecht.

 

Trioen samarbeider også jevnlig med andre musikere fra hele verden med bakgrunn fra ulike stilarter - både tradisjonell og moderne musikk. Blant annet har POING samarbeidet med svenske, sveitsiske, nepalske, amerikanske, aserbajdsjanske, mongolske, egyptiske, kinesiske, japanske, indiske, iranske, mauritanske, ivorianske, tanzanianske, irske, færøyske, islandske, finske, peruanske, brasilianske, baltiske, russiske og spanske musikere.

 

POINGs virksomhet er like vidstrakt og uredd som den musikalske tilnærmingen gruppen er blitt kjent for, med konserter og festivalbesøk i hele Norge, og en utenlandsvirksomhet som strekker seg fra Sverige via Tadjikistan til Kina, Japan og USA. Fremtidsplanene er mange: en rekke plateinnspillinger med et utrolig variert repertoar, fra samtidsmusikk og fri-improvisasjon til Alf Prøysen og Lars Lillo-Stenberg; nye musikkteatralske verk fra komponistene Bent Sørensen og Juliana Hodkinson, og en rekke andre urfremføringer fra både unge norske komponister og verdenskjente navn som Luca Fransesconi og Hans Abrahamsen; utvikling av en scenisk konsertforestilling i samarbeid med det danske ensemblet Figura med ny musikk Timo Kreuser, Steingrimur Rohloff og Ignas Krunglevicius; samarbeid med Sosialistisk Kor i Oslo osv.

 

POING ønsker gjennom sin musikkutøvelse å øke forståelsen for og interessen for all musikk de oppfatter som vesentlig, og gjerne også å sette musikken inn i politiske og faglig tydelige kontekster med et håp om å kunne skape et aktivt publikum og en aktiv diskurs rundt kunstens betydning og viktighet.

 

I 2011 var POING kunstneriske ledere for Ultimafestivalen i Oslo.

FRODE HALTLI

 

Accordion

HÅKON THELIN

 

Double bass

Ensemble Manager

ROLF-ERIK NYSTRØM

 

Saxophones

POING om POING

En video av Bodil Furu i anledning POING sin konsert på Ultimafestivalen i 2009

Unauthorized BIOGRAPHY by Rolf-Erik Nystrøm

I intended to begin this Poing "bio" by mentioning which number this album is in the line of Poing recordings, but I couldn't. Solely as Poing it is the third, but as collaborative project with other artists, it is the 10th.

 

The idea that Poing is in fact a contemporary music trio was suggested by the composer and present Ultima festival director Lars Petter Hagen in 1999. He probably thought of the three of us together and individually as a combination of slightly cool guys and good musicians with a habit of wanting to perform unplayably difficult music. During a short period of time we were able to establish a repertoire of lots of music written for us by about ten Norwegian young composers. Then we set out on a tour in Norway at which point the duration of the concerts was initiated setting a standard for future concerts that have lasted for hours. By performing complex contemporary music in pubs, bars and at outdoor festivals, and often ending them with our own versions of songs by Primus, Metallica and Kurt Weill, together with a stage presence based on the wish to convey and communicate our opinions and social criticisms. Poing spawned both frustration and ecstasy. The frustration felt was probably best defined by the similarities some benchmark composers (whom we hadn't even performed music by) found in a situatuon in Jon Øystein Flink's debut novel. There, Poing's alter ego in the book's "seditious" encores, made the protagonist and composer, who's music they performed in the first half of the concert, leave at the end of the show crestfallen and forgotten. Meanwhile the performers brought glory and ladies out from their concert into the dark Oslo night.

 

In the years past we have realized a bunch of dreams and musical projects. Tours in Japan, China, Greenland, "the brownish pubs" of Oslo, the Baltic's in an old large city bus, across the USA, played East-German music in Tränenpalast, had collaborations with gigantic socialist choirs in Belgium and Paris, and concert in the Wiener Konzerthaus. We set out on a tour and began our concert in the Expo in Shanghai at the same moment the Nobel Peace Prize were given to "China's enemy" Liu XiaoBo, and had concerts cancelled by the authorities. We have played with the Dubliners, deLillos, Arlo Guthrie, Paul Lovens, and also with our so to speak fourth member Maja SK Ratkje, musicians from Iran, Brazil, Mongolia, China, Japan, Ivory Coast, Mauritania and played at a Kunqu opera performance in Shanghai. We have collaborated with whom we regard as some of the world's leading composers and sung and played covers of Chase, Prince, Yngwie Malmsteen, Blümchen, Ebba Grön, Åge Aleksandersen, Monteverdi, Bach, often with 2 drummers, horn section, strings, choir or bluegrass band, performed nude in the gigantic vitrine above Oslo City shopping mall's entrance. We have also been appointed artistic directors for the Ultima Contemporary Music Festival, fried waffles on stage while playing, made music to live readings with Nobel Literature Prize laureate J.M.Coetzee, opened the Bergen Art Festival by standing still and silent in white suits for 10 minutes in the Grieg Concert Hall on live TV before playing One by Metallica as the royal fanfare when the king and queen ceremoniously arrived.

 

For Poing, the most important has always been to make a difference. Either by realizing a composer's "impossible" dreams, surprise a blased audience by showing that contemporary music is entertaining, and that within entertainment and madness there might exist a strong political commitment and existential depth. We have been very lucky in having biographical and personal works composed for us, often based upon us, that has made it possible to present real stories from stage. And the close collaborations with many of the composers have also made it possible to sharpen and have a common goal.

Poing consists of three quite different personalities and destinies. But together we have, helped by a sometimes rowdy sincerity towards each other, but also common respect and mutually letting ourselves being inspired by each other, been able to create an attitude and a musical power centre I am proud to be a part of. This hopefully won't end before death do us part.

 

Rolf-Erik Nystrøm

Paris, April 13th 2015 (After having devoured a large plate of pork brains)

POING ble foreslått startet opp som en samtidsmusikktrio av komponisten og Ultimasjef Lars Petter Hagen i 1999. Han syntes vel at vi tre sammen og hver for oss utstrålte en blanding av litt kule karer og gode musikere med en hang til å ønske å fremføre uspillelig musikk. Vi fikk i løpet av kort tid på beina et repertoar av musikk skrevet for oss av ca 10 norske unge komponister. Og dro på en Norgesturné hvor lengden av konsertene satte en standard for mangetimerlange konserter i årene som skulle komme. Å framføre kompleks samtidsmusikk på pub'er, barer og utescener, med coverversjoner av Primus, Metallica & Weill til slutt, ispedd en scenisk tilstedeværelse basert på ønsket om å formidle og kommunisere meninger og samtids/-funnsironi, skapte både frustrasjon og ekstase. Frustrasjonen ble vel best definert i gjenkjenneligheten noen toneangivende komponister, vi ikke engang hadde fremført, fant i beskrivelsen av Poings alter ego i debutromanen til Jon Øistein Flink, der "våre" oppviglerske ekstranummer fikk hovedpersonen og komponisten som ble fremført tidligere på konserten, til å gå slukøret og glemt hjem, imens utøverne tok heder og damer med seg ut i den mørke Oslonatten.

 

I årene som har gått har vi realisert en haug med drømmer og musikalske prosjekter. Turnert i Japan, Kina, Grønland, Oslos brune pub'er og Baltikum med innleid blåbuss, USA, spilt østtysk musikk i Tränenpalast, hatt med store sosialistiske kor i Paris og Belgia, Wiener Konzerthaus, startet konserten på Expo i Shanghai i samme øyeblikk som Nobels fredspris ble gitt til "Kinas fiende" Liu Xiaobo, spilt med The Dubliners, DeLillos, Arlo Guthrie, Paul Lovens, vår så og si fjerde medlem Maja SK Ratkje, musikere fra Iran, Brasil, Mongolia, Kina, Japan, Elfenbenskysten, Mauritania, spilt med Kunqu opera i Shanghai, arbeidet med noen av de vi anser som de fremste komponistene i verden, sunget og spilt oss gjennom coverversjoner av Chase, Prince, Yngwie Malmsteen, Blümchen, Ebba Grön, Åge Aleksandersen, Monteverdi, Bach, ofte med 2 trommeslagere, blåsere, strykere, kor og bluegrassband, spilt nakne over inngangen til Oslo City, vært kunstneriske ledere for Ultimafestivalen, stekt vafler på scenen, spilt med nobelprisvinner i litteratur J.M.Coetzee, åpnet Festspillene i Bergen med å stå 10 minutter helt stille i hvite dresser på direktesendt tv fra Grieghallen før vi spiller Metallicas One som fanfare da kongeparet ankom +++.

 

For Poing har det viktigste alltid uansett vært å utgjøre en forskjell. Enten ved å virkeliggjøre en komponists "umulige" drømmer, overraske et forutinntatt publikum med at samtidsmusikk er underholdende og at inne i underholdning og galskap kan det finnes sterkt politisk engasjement og eksistensiell dybde.

 

Vi har vært heldige og fått biografiske og personlige verker skrevet til oss som har gjort det mulig for oss å formidle ekte historier fra scenen, og de nære samarbeidene med komponistene har gjort det mulig å ha et felles mål med musikken.

Poing er tre forskjellige personligheter og skjebner, men sammen har vi, ved hjelp av en til tider ubehøvlet oppriktighet overfor hverandre, men også en felles respekt og gjensidig inspirasjon, klart å skape en holdning og et musikalsk kraftsenter jeg er stolt av å være en del av. Og som forhåpentligvis ikke avsluttes før døden skiller oss ad.

 

Rolf-Erik Nystrøm

13.april, Paris (etter en stor tallerken grisehjerner)

Credits

Main photo by Geir Dokken

Webdesign by Håkon Thelin

 

Contact

Håkon Thelin - Ensemble Manager

Oskar Braatens gate 4a

0474 Oslo - Norway

 

+47 95247305

poingmanager@gmail.com

UNDER CONSTRUCTION

The website is under construction. Links, subpages etc might not work.

© Poing ANS 2016 All Rights Reserved